mgr inż. Maria Kulisiewicz (Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Politechnika Wrocławska)

Odtworzenie prawdy czy jej tuszowanie? O obróbce nagrań wokalnych i ich analizie akustycznej

 

Maria Kulisiewicz jest absolwentką dwóch Wrocławskich uczelni – Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego, (kl. dr hab Olgi Ksenicz), oraz Wydziału Elektroniki Politechniki Wrocławskiej na specjalności Inżynieria Dźwięku.

W latach 2015-2017 przebywała we Włoszech, gdzie rozwijała się wokalnie i artystycznie głównie przy Conservatorio di Musica Francesco Venezze w Rovigo, realizując praktyki pedagogiczne w klasach śpiewu solowego, aktorstwa i historii teatru oraz biorąc udział w lokalnych wydarzeniach artystycznych jako solistka, chórzystka i aktorka.

Zadebiutowała partią Berty (Il Barbiere Di Siviglia G. Rossiniego) w Teatro Sociale w Castiglione delle Stiviere, w lutym 2017. Jest związana z działalnością chóru Coro Polifonico Citta' di Rovigo.

W sezonie artystycznym 2018/19 pracowała w chórze Narodowego Forum Muzyki, obecnie od września 2019 jest artystką chóru Opery Wrocławskiej. Prócz śpiewu pasjonuje się inżynierią dźwięku, realizacją nagrań i reżyserią operową.

 

Zjawiska dźwiękowe od zawsze towarzyszyły człowiekowi w jego historii, jako ważny nośnik treści, emocji, oraz podstawa komunikacji czy rozrywki. Pierwotną i wciąż aktualną formą zapisu dźwięku jest pismo, np.: notacja muzyczna. Wraz z postępem technologicznym wykształcił się jednak nowy sposób utrwalania dźwięków mowy i muzyki – w formie nagrania. Stały się one elementem naszej codzienności. Każdy ma możliwość zarejestrowania materiału muzycznego (np. przy pomocy telefonu komórkowego) i jego prostej edycji w dostępnych programach komputerowych. Warto więc wiedzieć, co dzieje się z dźwiękiem podczas jego rejestracji, i w jakim stopniu nagranie odpowiada rzeczywistym zjawiskom dźwiękowym.

Dzięki powszechnemu dostępowi do sztuki (głównie za pośrednictwem Internetu) mamy możliwość wysłuchania znakomitych nagrań światowej sławy artystów. Podejmując krytykę wykonań dzieł muzycznych zarejestrowanych w formie nagrań, możemy posiłkować się narzędziami komputerowymi. Pozwoli to nam na zbadanie danych elementów interpretacji w sposób obiektywny, poparty wynikami pomiarów i danymi liczbowymi.

Powrót do listy referatów